top of page

Špecializované centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím

Updated: Mar 10

Naši klienti sú v prvom rade deti od narodenia až po vstup do školy, u ktorých sa prejaví akýkoľvek zrakový problém s dopadom na ich bežný život. Včasná intervencia pre tieto deti a ich rodiny je mimoriadne dôležitá, lebo len v ranom veku je nádej na zlepšenie. Vďaka včasnej intervencii sa deti so zrakovým postihnutím dokážu naučiť rôzne zručnosti, ktoré im umožnia žiť plnohodnotný a samostatný život. Zásluhou nášho centra majú tieto deti a ich rodiny prístup k podpore a službám, ktoré sú zamerané na ich individuálne potreby a rozvoj.


Jedným z kľúčových aspektov činnosti nášho centra je špeciálna diagnostika, ktorá sa usiluje určiť nielen zrakové schopnosti detí (ako sú svetlocit, zraková ostrosť, farbocit, citlivosť na kontrast, priestorová orientácia v mikro a makro priestore, hĺbkové videnie), ale aj ich motorický vývoj, komunikačné schopnosti a celkový kognitívny vývin. Tento komplexný prístup umožňuje poskytnúť personalizovanú starostlivosť, ktorá sa prispôsobuje individuálnym potrebám každého dieťaťa.





Najväčšiu skupinu klientov tvoria žiaci so zrakovým znevýhodnením vo veku od 6 do 15 rokov, ich rodina, učitelia či asistenti. Na základe zistení, ako zrak týchto detí funguje v bežnom školskom živote, vieme im odporúčať kompenzačné pomôcky, špeciálne učebné pomôcky, optické pomôcky, úpravu prostredia a pedagógom úpravu cieľov, foriem, metód a prístupov vo vzdelávaní, spôsob hodnotenia výsledkov žiakov i špecializované kariérové poradenstvo.


Pri návšteve dieťaťa v rodinnom prostredí si všímame, aké má doma podmienky čo sa týka bezpečnosti, ale aj správneho rozvoja dieťaťa po všetkých stránkach – sledujeme rozvoj hrubej a jemnej motoriky, priestorovej orientácie, pokrok v sebaobsluhe a kognitívnej oblasti. Poradenstvo pre rodičov zahŕňa odporúčania týkajúce sa vhodných hračiek, úpravy prostredia a svetelných podmienok, aby sa maximalizoval potenciál detí. Návšteva klienta v jemu blízkom prostredí nám umožňuje lepšie porozumieť potrebám dieťaťa a jeho rodiny, a poskytnúť im adekvátnu podporu a pomoc. Frekvencie návštev v rodinách vychádzajú z potrieb a možností rodiny aj centra. U detí v ranom veku je frekvencia návštev častejšia. Služby sa poskytujú na základe slobodného výberu rodičov. 


V školskom prostredí si vieme pozrieť reálny výchovno-vzdelávací proces, pričom pozorujeme usporiadanie lavíc a svetelné podmienky v triede, správanie sa žiaka a spôsob jeho práce, používanie optických a kompenzačných pomôcok, vzdelávacie metódy učiteľov, pomoc asistentov, učebné pomôcky, ktoré žiak používa, ale tiež správanie sa ostatných žiakov v triede. Našu prítomnosť často využívajú všetci, ktorí prichádzajú do blízkeho kontaktu s daným žiakom a kladú nám konkrétne otázky, týkajúce sa jeho schopností a zrakových možností. Samozrejme, predtým, než vieme čokoľvek poradiť, potrebujeme urobiť komplexnú diagnostiku dieťaťa, pričom vychádzame zo správy očného lekára a ďalších lekárov, ak má dieťa aj iné problémy.



Závery z diagnostického vyšetrenia v ŠCPP obsahujú:

·       popis dopadu zdravotného stavu na výchovno-vzdelávací proces a bežný život (nielen zraková ostrosť a výpadky v zornom poli, ale aj porucha binok. videnia, astigmatizmus, strabizmus pri pomerne zachovalej zrakovej ostrosti /0,5 a viac/ môžu mať dopad na osvojovanie si šk. zručností -  písania, čítania, rysovania, ale aj motoriku, obratnosť a pod.).

·       odporúčania na úpravu prostredia pre zrakovú prácu (úprava textov, osvetlenie, zošity, písadlá, adaptácia školských pomôcok, komp. pomôcky,...)

·       odporúčania pri úprave cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní

·       odporúčania na formu vzdelávania – inklúzia (individuálny výchovnovzdelávací program), špeciálna škola (Vzdelávací program pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím)

·       odporúčania k podporným opatreniam, asistentom učiteľa, úpravám pri testovaní, prijímacích pohovoroch a maturitách.



Jednou z najdôležitejších služieb, ktoré poskytujeme v priestoroch nášho centra v Levoči je zraková stimulácia. Táto terapia sa realizuje v špeciálne vybavenej tmavej miestnosti, ktorá slúži nielen ako prostredie na terapiu, ale aj ako miesto relaxácie. Pri zrakovej stimulácii sa snažíme rozvinúť každý zachovaný zvyšok zraku do najväčšej možnej miery. Terapeut dbá na to, aby prostredie bolo čo najviac aktivizujúce a povzbudzujúce a úlohy primerané individuálnym podmienkam každého dieťaťa.


Celkovým cieľom nášho centra nie je zasahovať do lekárskeho vyšetrenia, ale naopak spolupracovať a poskytnúť komplexnú starostlivosť.

Ďalšou významnou terapiou sú pleoptické a ortoptické cvičenia. Pomocou špeciálnych prístrojov ich realizuje vyškolená odborníčka.

Medzi podporné terapie, ktoré naše centrum poskytuje svojim klientom, patria aj fyzioterapeutické cvičenia doplnené o masáže, bankovanie a hydroterapiu. 


Na pôde centra poskytujeme žiakom tiež možnosť výberu vhodných optických a kompenzačných pomôcok. V našom depozitári sa nachádzajú rôzne druhy lúp, televízne lupy, zošity s rôznou hrúbkou riadkov, zväčšené texty pre žiakov slabozrakých, kolíčkové písanky a Pichtove stroje pre nevidiacich, počítačová technika so špeciálnymi programami aj pomôcky na sebaobsluhu.


Veľmi obľúbené sú rôzne kurzy, ktoré organizujeme pre deti, žiakov, ich rodičov či pedagógov. Obsah kurzu závisí od potrieb klientov a ich dĺžka od časovej náročnosti jednotlivých tém.



Špecializované centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím

Šarlota Múdra, riaditeľka

Námestie Štefana Kluberta 2, 05401 Levoča

Telefón: 053/4464011; riaditeľka: 0905859177

 
 
 

Comments


favicon1.png
bottom of page